Blog

معرق کاری چوب

هنر معرق کاری درواقع به معنی وصل کردن چیزی در کنار هم است. این هنر زیبا از زمان های بسیار دور در ایران به جهت شکیل تر کردن وسایل و اشیا مختلف انجام می شده است.

البته از آنجایی که چوب یک وسیله آماده و در دسترس تری بوده است، باعث شد که از آن استفاده زیادی بشود و هنر معرق کاری روی چوب به بالاترین حد خودش برسد و قله های هنر را طی کند. این هنر یک هنر اصیل و نفیس ایرانی است که هرکسی با یکبار دیدنش عاشق آن می شود. معرق کاری در عین زیبایی و چشم گیر بودن، با تمرین زیاد قابل یادگیری است.

هنر معرق کاری

هنر معرق کاری چیست

تولیدی چوب سلطان درواقع یک کارگاه با افراد متخصص و باتجربه است که در ساخت محصولات چوبی باکیفیت، مهارت زیادی دارند. مبلمان ها و لوازمی که در کارگاه سلطان تولید می ‌شود شامل: مبل سلطنتی، مبل کلاسیک و مبل دسته چوبی و مبل استیل هستند. هرکدام از این محصولات سبک خاصی از طراحی را دارند و همین باعث شده خیلی منحصر به ‌فرد و تک باشند. محصولات این کارگاه به خاطر کیفیت بالای کلاف خام، مشتریان زیادی دارد.

مبلمان کلاسیک چوبی مدل شهرزاد

مبل سلطنتی طرح کلاسیک مدل شهرزاد

معرق کاری روی چوب

هنر معرق کاری یک هنر قدیمی است که به عنوان یکی از صنایع دستی هنری شناخته می‌شود. اصل و اساس این هنر به دوره‌ های باستانی برمی‌گردد. در طول تاریخ، معرق کاری در مختلف فرهنگ‌ها و اقوام جهان شکوفا شد. در این هنر، قطعات چوبی کوچک به شکل مختلف و هندسی قوس ‌ها، خطوط و مدل ‌های مختلف بریده شده و سپس در سطح مسطحی قرار داده می‌ شوند.

کارگاه لوازم چوب سلطان، میز ناهارخوری سلطنتی و میز ناهارخوری کلاسیک و پک کامل سرویس چوب عروس را با انواع مدل های متنوع و کلاف خام باکیفیت تولید می‌ کند و به مشتریان عزیز عرضه می کند.

میز ناهارخوری کلاسیک مدل کاجی

میزناهارخوری کلاسیک چوبی مدل کاجی

تاریخچه معرق کاری

از آغاز تاریخ معرق کاری در ایران، به‌ ویژه در دوره ایلخانان و سلجوقیان، این هنر به اوج خود رسید. نقشه ‌ها، دروازه‌ ها، محراب‌ ها و ارگ ‌های اداری با این هنر زیبا تزیین می ‌شدند. امروزه، معرق ‌کاری همچنان از هنرهای محبوب در صنایع دستی معاصر است و هنرمندان از تکنیک ‌‌ها و الگوهای قدیمی و نوین استفاده می ‌‌کنند.

صنایع چوب سلطان با تولید انواع سرویس خواب سلطنتی و سرویس خواب کلاسیک با کلاف خام مرغوب و باکیفیت، زیبایی را برای اتاق خواب به ارمغان می آورد.

سرویس خواب کلاسیک چوبی مدل کاجی

سرویس خواب کلاسیک مدل کاجی

مواد اولیه معرق کاری چیست ؟

مواد اولیه هنر معرق کاری از چوب‌‌ های مختلف مانند: سرو، ولونوت، و بلوط تهیه می ‌شود. چوب‌ هایی که بافت صاف، تراکم مناسب و رنگ براقی دارند برای معرق کاری انتخاب می ‌‌شوند. همچنین از چوب‌‌ های با نقش ‌‌ها و رنگ ‌های مختلف مانند ولونوت طبیعی استفاده می ‌‌شود.

علاوه بر وسایل چوبی مبل و میز ناهارخوری و سرویس خواب که نام بردیم، کارگاه مصنوعات چوب سلطان وسایل دیگری مثل: میز کنسول، ست مبل و میز ناهارخوری و سرویس چوب عروس را هم می‌‌سازد. این محصولات کیفیت کلاف خام بالایی دارند و توانسته‌اند توجه مشتریان زیادی را جلب کند.

آینه و میز کنسول چوبی مدل برگذار

آینه و میز کنسول مدل برگذار

وسایل معرق کاری چیست؟

در هنر معرق کاری، ابزارهای متنوعی مانند پیچ‌گوشتی، مته‌، قیچی، و چسب ‌‌های ویژه، پیچ دستی، اره مویی، مچی، چسب چوب، کمانگیر، تیزک، سنباده، گیره، پیشکار، میزکار، چکش صد گرمی، چوب با ضخامت 4 میلی‌متر تا 1 سانتی‌متر یا تخته سه‌لا، گاز انبر و صابون خشک استفاده می ‌‌شوند.

تولیدی لوازم چوب سلطان کلاف خام مبل، کلاف خام میز ناهارخوری، کلاف خام سرویس‌خواب و کلاف خام کنسول را با بهترین و مرغوب ترین کیفیت تولید و به بازار عرضه می‌ کند.

پیچ‌گوشتی ‌‌ها برای اتصال قطعات چوبی به یک‌دیگر استفاده می ‌شود. مته ‌‌ها برای حفره‌‌کاری و تراش‌کاری مورد استفاده قرار می ‌‌گیرند. قیچی ‌ها برای بریدن قطعات چوب به شکل موردنظر و چسب ‌‌ها جهت چسباندن و اتصال قطعات به هم استفاده می‌‌ شوند.

هنر معرق کاری

هنر معرق کاری

مشخصات اره مناسب برای معرق چیست ؟

هنر معرق کاری یک هنر ظریف است که باید از ابزارهای مناسب و دقیق برای آن استفاده کرد. در ادامه مشخصات اره‌های مناسب برای اره معرق ‌کاری را نام می ‌بریم:

مشخصات اره مناسب برای معرق چیست ؟
اندازه کوچک و مجهز به تیغه نازک و تیزوزن مناسب
دقت بالا برای برش های دقیق و هنرمندانهلرزش کم
قابلیت تعویض تیغه جهت استفاده از تیغه های مختلف برای برش های مختلفکیفیت ساخت بالا
مقاومت دربرابر زنگ زدگیقابلیت تنظیم و زاویه برش
تیغه دندانه دار برای محافظت از ایجاد چیزهای خام و درشت در چوبتیغه استیل
دسته آنتی اسلیپپایه اره برای ثابت نگهداشتن اره و جلوگیری از لغزش آن
تیغه دندانه دار برای محافظت از ایجاد چیزهای خام و درشت در چوبقابلیت حمل آسان
سیستم جذب گردوغبار برای کاهش گردوغبار در زمان کارکارایی برقی
برش مارپیچی برای امکان برش های منحنی و پیچیده در چوبنظافت آسان
صفحه بندی مشخص برای تنظیم زاویه برشپایه متحرک
هنر معرق کاری

هنر معرق کاری روی میز

تکنیک های معرق کاری با چوب

تکنیک‌ های هنر معرق کاری شامل انواع الگو برداری، قراقکاری، تراش کاری، برش کاری و تلسی‌کاری است. در الگوبرداری، نقشه ‌ها و طرح ‌ها بر روی چوب یا متریال دیگر انتقال می ‌یابد. قراقکاری ایجاد خطوط تقریبا یکنواخت در چوب است.

تراش کاری به کمک ابزارهای تیز صورت می ‌گیرد و نقوش سه ‌بعدی و ژرف ایجاد می‌ کند. برش کاری نیز نقش ‌ها و الگوها را به‌وسیله برش‌ های دقیق بر روی چوب ایجاد می ‌کند. تلسی‌کاری هم زمانی استفاده می‌ شود که می‌ خواهیم با رنگ‌ های مختلف طرح‌ ها را تزیین کنیم.

کلاف خام ویترین

کلاف خام ویترین چوبی

مراحل ساخت معرق کاری با چوب

مراحل ساخت معرق کاری از طرح ‌گذاری، قطع، الصاق، تراش کاری، رنگ ‌آمیزی، و پوشاندن تا حفظ و نگهداری می ‌شود. در ابتدا طرح مورد نظر روی چوب کشیده می ‌شود. سپس قطعات مختلف چوبی به شکل مورد نظر بریده می ‌شوند و با هم چسبانی به سطح چوب چسبانده می ‌شوند. بعد از آن، تراش کاری، رنگ ‌آمیزی و پوشاندن صورت می ‌گیرد. در نهایت، قطعات نهایی به‌وسیله لاک یا ورنیش حفظ می ‌شوند تا به ‌طور دائمی و زیبا باقی بمانند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت معرق کاری با چوب

هنر معرق کاری به دلیل زمان زیاد و هنری که صرف آن می شود، گران است. عوامل تاثیرگذار بر قیمت معرق شامل نوع چوب، کیفیت چوب استفاده‌ شده، طرح و پیچیدگی معرق، اندازه و تعداد قطعات معرقی، تکنیک‌ های استفاده شده، میزان دقت و هنرمندی کار، میزان نقش و تزئینات رنگی و نوع و مقدار لاک یا ورنیش مورد استفاده هستند.

مبل کلاسیک چوبی مدل سیلور

مبل کلاسیک مدل سیلور

اساتید معرق ایران

اساتید برجسته ایرانی در هنر معرق کاری که به نوعی پدید آورندگان و ترویج ‌دهندگان این هنر زیبا هستند، افرادی همچون محمدطاهر امامی، آزادخانی، ویزایی، حسن زاده، ابراهیمی، میرطیبی، آزادخانی، خواجه شیرانی و زنگنه بوده ‌اند. آن ‌ها با استفاده از تجربیات خود در تکنیک‌ ها و الگوهای معرق کاری به شکوه این هنر مرتفع کمک کردند.

طرح‌ ها و قطعات هنری آن ‌ها بسیار با ارزش هستند و نمونه ‌هایی از هنر معرق کاری کشور را تشکیل می ‌دهند. دیگر اساتید حال حاضر هنر معرق کاری هم هستند که نقش پررنگی در این هنر زیبا داشته اند. نام این اساتید: امیر اینانلو، حمیدرضا مهرپرور، شهرام امیری، خسرو جعفری، شهرام شیرانی، نادر نصیری، علیرضا دوستانی و … است.

میز ناها خوری سلطنتی چوبی مدل برگذار

میز ناهارخوری سلطنتی مدل برگذار

چوب مناسب معرق کاری چیست ؟

چوب های بسیار متداولی برای هنر معرق کاری وجود دارد که هرکدام ارزش و ویژگی خاص خود را دارند. این چوب ها شامل: چوب افرا، چوب گردو، چوب نارنج، چوب شمشاد، چوب سنجد، چوب کُنار، چوب فوفل، چوب ممرز، چوب بلوط، چوب گردو، چوب زرشک، چوب توت، چوب آکاژو، چوب سرخدار، چوب ساج، چوب کیکم، چوب اقاقیا، چوب چنار و چوب گلابی است.

میز ناهارخوری سلطنتی چوبی مدل سلطان

میز ناهارخوری سلطنتی مدل سلطان

معنی معرق

در این مقاله به بررسی هنر معرق کاری پرداختیم و گفتیم که معرق کاری یکی از کارهای بسیار زیبایی است که به خلق آثارهای دست سازه و نفیس می پردازد. هنر معرق کاری درواقع اثر هنری است که نکته های ریز چوب، کاشی، فلز، پارچه و دیگر چیزها را با ظرافت و شکل های متنوع در کنار هم قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟